Sunday, May 15, 2011

~bahayer nyer shisha nie~

assalamualaikum..hiii...
petang nie x tau nk tulis ape....
tapi tbe2 tringat pasal shisha....
sbb smlm kuar mkn ngan member...then
npak la satu kdai nie ad shisha....so member
ckap shisha ni bgus utk kchatan....
but,to me totally wrong!langsung x setuju....
hihihi....so nk bukti kan kt die yg pndapat die nie salah,i
sanggup cri this article....so jom la bace same2 ek..=)


Hookah, okka, nargeela atau argeela, nama yang berbeza tetapi merujuk benda yang sama...shisha.

Di negara ini, sejak diperkenalkan 10 tahun lalu, trend menghisap shisha terus jadi ikutan namun, yang tidak diketahui atau diambil mudah, kesan kesihatannya kepada pengguna. Ikuti kupasan Siti Khadijah Jaafar.

Sama seperti rokok, bahan asasnya ialah tembakau. Bezanya shisha menggunakan penuras air serta haba dari pembakaran arang. Untuk menikmatinya, shisha disedut melalui saluran ini. Lebih 30 perisa tembakau termasuk strawberi, mangga, pudina dan limau ditawarkan.

Siti Khadijah Jaafar/sitikhadijah@tv3.com.my
"Dahulu shisha dihidangkan di hotel-hotel mewah dan di restoran makanan di negara timur tengah. Kini dengan harga antara RM10 hingga RM15 ia mudah didapati serta menjadi pilihan muda mudi masa kini."

Di Malaysia, perniagaan shisha tumbuh bak cendawan selepas hujan. Kini, shisha tidak lagi terhad di restoran arab malah turut ditawarkan di medan selera.
Dalam keasyikan, ramai yang tidak sedar mudarat shisha. Apa tidaknya, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, WHO, shisha 400 kali ganda lebih bahaya berbanding rokok.


video
Antara 45 minit sehingga satu jam, itu tempoh purata yang dihabiskan penghisap shisha pada satu-satu masa. Tapi tahukah anda, tempoh itu bersamaan menghisap 50 hingga 70 batang rokok?

Ikuti bahagian kedua laporan "Bahana Shisha" bersama Siti Khadijah Jaafar.

Berbanding rokok, shisha menggunakan jumlah tembakau yang banyak. Tidak hairanlah kandungan nikotin, karbon monoksida dan bahan kimia lain, berkali ganda tingginya.

Dr Sallehudin Abu Bakar/Pengarah Kesihatan DBKL
"Kita boleh tengok dari segi asap yang dihasilkan oleh penghisap shisha itu sendiri bahkan dia boleh memenuhi satu ruang kita boleh nampak jadi karbon monoksida ni kita tau kesan dia kepada kesihatan iaitu dari sifat kimia karbon monoksida yang bercompete dengan hemoglobin badan untuk mnerima oksigen."

Siti Khadijah Jaafar/sitikhadijah@tv3.com.my
"Laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia, WHO menyatakan penghisap shisha menyedut 50 hingga 200 sedutan dalam masa 20 hingga 80 minit dan dianggarkan sebanyak 0.15 hingga 1 liter asap disedut."

Kanser mulut, paru-paru, dan kecatatan janin - antara yang menanti. Berkongsi paip shisha juga boleh menyebabkan jangkitan kuman serta risiko penyakit tibi.

Selain aspek kesihatan, amalan menghisap shisha turut mendapat perhatian dari sudut agama. Kajian mengenai hukum amalan ini sedang dijalankan Bahagian Perancangan dan Penyelidikan JAKIM.

Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz/Pengarah JAKIM
"Dari segi label hukumnya samada dia makruh atau haram tapi makruh atau haram dalam konteks ini sebenarnya bukan persoalan penting persoalan semangat syariah ialah dia membawa mudarat, memang benda mudarat ditegah samada pada tahap makruh atau pada tahap haram. Makruh ni benda yang Allah benci, Allah tak suka jadi mesti kita elak."


so,kpda sape2 yg selalu hisap shisha 2 cepat2 bhenti yer....
kerana hisap shisha nie lebih teruk dri hisap rokok...
kesimpulan nyer due2 teruk....so bhenti la yer...
ok...jumpe lgi bye..maaf lau ad yg tsalah =)

2 comments:

MuttaqiahMbc said...

ha ah....betul murni..
shisha lebih bahaya dari rokok..
thanks sharing info....

♥♥ QaSeH mUrNi ♥♥ said...

hehehe......~SHARING IS CARING~
=)